Sunday 16 August 2020

Production Planning and Control


"This course devotes into several main topics including forecasting, inventory, aggregate planning, materials requirement planning (MRP), job sequencing and operations scheduling, production activity control, and lean production and just-in-time (JIT). Specifically, these topics provide the understanding and knowledge on the concepts, methods and techniques of production planning and control, which are important in a company to achieve throughput targets and optimum performance from the production system."


Kursus ini memperkenalkan kepada pelajar konsep dan kaedah yang digunakan dalam merancang dan mengawal sesebuah operasi. Selain daripada pembelajaran teori, pelajar juga didedahkan dengan penggunaan kaedah-kaedah ini di industri menerusi industry engagement seperti lawatan industri dan seminar. (rujuk gambar: Lawatan ke Kumpulan Karangkraf, Shah Alam, 13 Mac 2019)

Sebagai nilai tambah kepada pelajar, saya juga mengambil peluang ini untuk memperkenalkan pelajar kepada Microsoft Excel dan Microsoft Project, dan menjelaskan kepada pelajar tentang kepentingan kedua-dua perisian ini di industri.


Lawatan ke kilang buku/majalah


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...