Monday 15 June 2015

Let's welcome her "Ahlan wa sahlan ya Ramadhan"

I'm in the mood of writing ...

In sha Allah, lusa kita akan menyambut Ramadhan. Selamat datang Ramadhan.



Kenangan Ramadhan masa kecik2 dulu menggamit memori. Indahnya bila dapat bersama-sama keluarga. Begitu besar peranan ibubapa dalam membentuk institusi yang meraikan bulan mulia ini. Bukan dengan bermewah2 nya makanan dan juadah, tp dengan kebersamaan dalam setiap perkara. Terima kasih  buat ma dan abah yg mencipta kenangan zaman kanak2 yg indah kepada kami semua.

Waktu sahur bulan Ramadhan, kami sekeluarga mesti akan bangun utk menjamah sedikit juadah (kecuali sekali sekala terlajak, semua tak terjaga). Pastinya insan yg paling awal bangun ialah Ma. Menu utama nasi panas, dan kebiasaannya lauk utama dh ada, tinggal utk dipanaskan shj. bagaimanapun, demi memenuhi keinginan anak2, mesti ada menu tambahan yg dimasak khas utk tambahkan selera anak2. ada anak yg mahukan ayam goreng, ada pula yg nak makan daging bakar, dan ada yg seleranya burger. walaupun seleranya berbeza2, sebolehnya akan dipenuhi oleh Ma supaya anak2 yg masih mamai kena kejut jam 4.30 - 5.00 pg tu, jadi segar dan berselera utk makan. bekal utk puasa di siang hari nanti. Alhamdulillah ..

Menjelang imsak, masing2 dh agak 'segar' dan masih ada masa utk menjamah menu ringan2, biskut ke .. roti ke .. nk minum air kesukaan masing2. kalau ada masa lebih, blh la selit skit borak2. Abah yg suka buat lawak. anak2 dh hilang rasa mengantuk, dan ready to go!

Kadang2 Abah ajak kami semua solat Subuh berjemaah di masjid, kadang2 kami solat berjemaah di rumah. biasanya kalau hari sekolah, lepas selesai je solat Subuh di masjid, masing2 terus berkejar utk naik bas sekolah .. kalau hari cuti, balik dari masjid kami akan berpagi-pagian  membaca al-Quran. di dapur pula, Ma (dan kadang2 kami adik-beradik perempuan) terus akan kemaskan dapur sbb seharian ni dh x ke dapur sehingga lah waktu nak berbuka.

Ma menjalankan perniagaan kecil-kecilan membuat kerepek. jadi menjelang raya banyak juga yg harus disiapkan. suatu masa ketika bisnes nya bagus, Ma ada beberapa org pekerja. waktu cuti sekolah, kami adik -beradik pun ada tolong juga. petang, biasanya Ma dan abah akan keluar utk delivery kerepek2, tinggal kami adik beradik kt umah. sblm keluar, Ma dh siap2 bahagikan tugas, dan plan utk berbuka. adakalanya kami masak kuih dan nasi, nanti lauk2 nya Ma dan Abah akan beli di bazar Ramadhan, atau masak semua, atau beli semua. dan kerapkali juga Ma dan Abah tak sempat sampai bila azan berkumandang. kalau sudah ada makanan, kami jamah dulu sedikit sementara tunggu mereka sampai. solat Maghrib dulu, dan kemudian makan. begitulah sehari2, pengorbanan Ma dan Abah demi mencari sesuap nasi. kami adik-beradik  yg dh besar2 akan jaga adik2 sepanjang Ma dan Abah keluar.

Dah habis makan, rehat sekejap, Abah akan mainkan peranan mengajak anak2 ke surau (ore kelate call it balaisoh) utk terawih. seingat sy, Ma selalunya kt rumah sbb selalu ada anak kecil utk dijaga. kami pula waktu tu ada 3 pilihan tpt utk solat terawih. kalau ke balaisah cuma berjalan kaki shj, tp kalau ke masjid, kami akan naik kereta. kenangan terawih pun, macam2 juga. ada yg tertidur waktu sujud, x sedar jemaah dah bangkit dan beri salam dh pun .. hahaha

Ya Allah, bersihkanlah hati-hati kami, temukanlah kami dengan Ramadhan, kurniakanlah kami keberkatan dan Rahmat-Mu. Sesungguhnya kami adalah hamba-hamba-Mu yg selalu lalai dan leka, dan menzalimi diri kami sendiri. Sedangkan Engkau Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani, ampunkanlah dosa-dosa kami Ya Allah.


"من قام رمضان ايمانا واحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه"
"Man qooma Romadhoona iimaanan wahtisaaban ghufirolahu ma taqoddama min zanbih"
Sesiapa yang melakukan qiam Ramadhan (solat Tarawih) dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, diampunkannya segala dosa yang telah dilakukannya

- Riwayat al-Bukhori dalam Sahih al-Bukhori, bab Iman: Qiam Ramadhan sebahagian daripada iman
(Sumber: Ensiklopedia Solat, Telaga Biru Sdn Bhd, 2011, Kuala Lumpur)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...