Monday 6 July 2015

Doa Menuntut Ilmu

Assalamualaikum,

Jom sama-sama amalkan doa ini supaya apa yang kita belajar, kita baca, kita hafal dapat dikembalikan kepada kita apabila kita memerlukan. Dengan doa ni, kita mengaku bahawa akal dan daya kita, manusia memang tak mampu nak menanggung begitu banyak ilmu dan pelajaran yang kita belajar setiap masa dan ketika. Jadi, apa sahaja yang kita pelajari, kita 'serahkan' pada Allah untuk menjaganya. Apabila tiba masanya kita memerlukan ilmu tersebut, maka hanya kepada Allah lah jua untuk kita 'minta kembali' ilmu-ilmu tersebut untuk dimanfaatkan, dan hanya Dia yang Mampu dan Berkuasa ke atas segala sesuatu.

Ini doanya....

اَللّهُمَّ اِنِّى اَسْتَوْدِعُكَ مَا عَلِّمْتُهُ وَقَرَأْتُهُ وَحَفَظْتُهُ فَارْدُدْهُ إِلَىَّ عِنْدَ حَاجَتِى إِلَيْهِ

Baca: Allaahumma inni astaudi'ukama 'allimtuhu waqoro'tuhu wahafaztuhu fardud huilayya'indahaajati ilaih

Terjemahan: Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya aku menyerahkan kepada-Mu apa yang telah aku pelajari, apa yang telah aku baca dan apa yang telah aku hafal, maka Engkau kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya.


Aamiin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...