Thursday 20 October 2016

Dah sampai bulan ni.....

Alhamdulillah, to-do-list dan to-buy-list utk kelahiran ketiga ni dah banyak settle.

Last 2 weeks, dah dapat set bersalin "Spa & Ma" yang saya order dari Kak Engku Bidan Bersalin. Setakat ni, dah mula guna minyak kelapa dara dari set bersalin ni, dari Week 34 untuk sapu-sapu. Next week, masuk Week 36, nak mula minum minyak kelapa dara ni..salah satu usaha untuk memudahkan bersalin nanti. Sesudu besar setiap hari sehinggalah hari nak bersalin. Moga-moga dipermudahkan. Misi kali ni, cuba untuk mengurangkan dan mengelakkan koyakan perineum.


Dah nak masuk Week 36..dah sampai bulan. Dalam mode 'standby' utk sebarang kemungkinan. Dalam kereta pun dah standby beg pakaian utk wad dan labour room. Kakak-kakak plak, hari-hari tanya bila baby nak keluar? Ummi saja jawab "20 hari lagi" semalam, sambil doa untuk bersalin awal atau sebelum tarikh due. So, kalau kakak-kakak tanya lagi hari ni, bila baby nak keluar? Ummi akan jawab "19 hari lagi". Aamiin..


Sambil-sambil tu, boleh amalkan doa ni untuk kesejahteraan baby dalam kandungan:



اللهم احْفَظ وَلَدى ما دام فى بطْني
و اشْفِه انت شافٍ لا شِفاءَ اِلاَّ شفاؤك شفاءً لا يُغادِر سَقَما
اللهم صوِّرْهُ حسَنةً و ثبِّتْ قلْبَه ايمانا بِكَ و بِرَسولِكَ.


Maksudnya: Ya Allah, Engkau peliharalah anakku selama mana dia di dalam perutku. Dan sembuhkanlah dia, sesungguhnya Engkau lah sebaik-baik penyembuh tiada penawar melainkan penawar-Mu. Ya Allah, Engkau perelokkanlah kejadiannya dan tetapkanlah hatinya supaya beriman kepada-Mu dan Rasul-Mu.

Aamiin.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...